Petr Buchta ve filmu Rok před válkou: Dočká se ocenění na prestižním filmovém festivalu?
Na letošním ročníku prestižního mezinárodního filmového festivalu v nizozemském Rotterdamu (IFFR - International Film Festival Rotterdam) má v boji o ocenění v sekci Big Screen šanci také film Rok před válkou lotyšského režiséra Dāvise Sīmanise, který byl velkou příležitostí pro českého herce Petra Buchtu (36), jenž se zhostil hlavní role.
Film o jednom z nejtajemnějších Lotyšů v dějinách, umělci a domnělém teroristovi Petru Lotyšovi vznikl ve spolupráci lotyšských, litevských a českých tvůrců, a na festivalu bude mít zároveň svou světovou premiéru. „Muž bez vlastností“, Petr Lotyš, je tajemnou osobností, o němž slavný belgický spisovatel Georges Simenon, autor komisaře Maigreta, napsal detektivní román Pietr Le Letton. Lotyšský revolucionář byl mimo jiné obviněn z prostřelení cylindru tehdejšího ministra vnitra Winstona Churchilla v roce 1911 v Londýně.
Natáčelo se například v dolomitovém lomu u lotyšského městečka Plavinas nebo v historickém centru Rigy, na pět dní se štáb přesunul také na lokace do České republiky. „Natáčení jsem si velmi užil, v dalších rolích se objevují vynikající lotyšští herci, kteří mi pomáhali pilovat jejich rodný jazyk, abych v něm lépe hrál. Překvapilo mne také, že roli jejich důležité historické postavy svěřili cizinci a neměli s tím naprosto žádný problém,” líčí Petr Buchta. Po filmech jako byla například komedie 10 pravidel jak sbalit holku nebo dramatu Dukla 61, si tak talentovaný herec na své konto připsal další velkou filmovou příležitost.
Mezinárodní filmový festival Rotterdam (IFFR) se koná od 1. do 7. února 2021.
V příběhu odehrávajícím se v roce 1913, ve světě politických a filozofických extrémů, jenž se řítí k nezadržitelné katastrofě, se hlavní postavě ve snu zjevují slavné historické postavy a události tohoto roku - je hotelovým portýrem, připravuje světovou revoluci, potkává Franze Kafku i Marcela Prousta a ve Freudově vídeňské ordinaci podstupuje psychoanalýzu, v Paříži pak navštěvuje salón Maty Hari. Nenaplněnou zůstává jeho láska ke krásné Almě, která se dala ke komunistům, zato dělostřelecké kanonády neochvějně ohlašují blížící se válečnou katastrofu. „Svět před první světovou válkou během krátké doby „zešílel“ a stal se absurdním divadlem svého druhu, v němž už postavy nepoznávaly samy sebe. Vyprávíme o postupném ztrácení rozumu a vnitřní sebedestrukci postav,” dodává režisér Dāvis Sīmanis.
Nejčtenější články