Černé mraky nad Uriášem a Petronelem. Anděl Páně skončil v právním pekle
Zdroj: herminapress

Černé mraky nad Uriášem a Petronelem. Anděl Páně skončil v právním pekle

Vytvořeno dne 28.03.2025

Třetího pokračování příběhu anděla Petronela a jeho souputníka čerta Uriáše se jen tak nedočkáme. Vše je totiž v rukou právníků, které zastupují režiséra Jiřího Stracha, dále scénáristku Lucii Konášovou a v neposlední řadě Hudební divadlo Karlín.

Muzikál roztočil právní spor

Hudební zpracování příběhu Anděla Páně v Hudebním divadle Karlín, roztočilo právní spor. Režisér Jiří Strach totiž tvrdí, že pro muzikál, který pro divadlo napsala Lucie Konášová společně se skladatelem Ondřejem G. Brzobohatým použila části, které do filmu vymyslel sám. Podle něj byly použity bez jeho svolení. Na Hudební divadlo Karlín tak Strach podal žalobu. Konkrétně se v ní praví, že chce (Jiří Strach) z muzikálu inkriminované pasáže odstranit a dále požaduje částku 3,5 milionu korun za uskutečněných 28 představení do podání žaloby. Soud začal celou kauzu projednávat tento týden a podle serveru Hospodářské noviny se soudci Filipu Liškovi nepodařilo obě strany přimět ke smíru.    

Pekelný mariaš jedním z bodu žaloby

Jiří Strach označuje za své autorství kolem padesáti scén, které měla Lucie Konášová použít v libretu k muzikálu. Jedna ze sporných scén se odehrává před nebeskou bránou, kde Petronel a Uriáš hrají mariáš. „Je obecně známo, že čerti hrají mariáš a ne kanastu,“ podotkl soudce Liška, kterého měl podle Hospodářských novin zarazit fakt, že Strach tento moment uvádí jako jeho autorský vklad.

Celý spor má rozlousknout znalecký posudek

Podle soudu bude potřeba důkladný znalecký posudek, který by měl posoudit, zdali je Jiří Strach autorem vyjmenovaných scén a replik a také jestli jsou autorským dílem. S největší pravděpodobností posudek vypracuje katedra FAMU.

Aby se mohlo hrát, byly některé scény upraveny

Hudební divadlo Karlín některé sporné scény již loni v červnu v muzikálu upravilo. Stalo se tak po té, co Městský soud v Praze tak zvaným předběžným opatřením Strachovi vyhověl. Naopak odvolací Vrchní soud v Praze na podzim opatření zrušil s vysvětlením, že návrh Jiřího Stracha nebyl dostatečně konkrétní. 

Vyjádření Hudebního divadla Karlín

Na žádost našeho webu poskytlo Hudební divadlo Karlín exklusivně vyjádření k celému právnímu sporu. Konkrétně jeho ředitel Egon Kulhánek: „Hudební divadlo v Karlíně je příspěvkovou organizací hl. m. Prahy, a tudíž nakládá z nemalé části s veřejnými prostředky, které nemůže rozdávat tomu, kdo si o ně řekne. Pan Strach chce zaplatit 3,5 milionů korun, aniž by na tuto částku doložil nějaký akceptovatelný nárok.  Pan Strach po dobu 19 let ani jednou nenaznačil, že by byl autorem scénáře k filmu Anděl Páně. Dokonce sám prohlašoval, že touto autorkou je Mgr. Lucie Konášová. Mgr. Lucie Konášová byla po dobu 19 let nerušeně uváděna jako autorka scénáře filmu a za toto autorství dostávala ceny, jakož i odměny od České televize. Proto Hudební divadlo v Karlíně uzavřelo s Mgr. Lucií Konášovou licenční smlouvu. Proti ničemu z výše uvedeného nevznesl žalobce nikdy žádnou námitku nebo nárok. Se svým nárokem přišel až po úspěchu muzikálu Anděl Páně, který naše divadlo uvádí. Jsem veden obavou, že se pan Strach pouze snaží přiživit na úspěchu tohoto muzikálu, takže budeme rádi, když o jeho požadavcích nakonec rozhodne soud.“       

Co bude s Andělem Páně 3?

Kdy a jestli vůbec dojde k natočení třetího pokračování příběhu Petronela a Uriáše je momentálně v rukou právníků nebo s jistou dávkou sarkazmu řečeno v rukou Božích. (A tím autor tohoto článku nemyslí Jiřího Bartošku). Konkrétně jde o fakt, že by Jiří Strach (respektive produkce) musel Lucii Konášovou požádat o souhlas příkladně s použitím postav anděla Petronela a čerta Uriáše. Je pak otázkou, zdali by díky právním tahanicím souhlas vůbec dala. Podle Hospodářských novin má Lucie Konášová s Českou televizí dohodu, že s každým dalším užitím jí musí být předložen scénář k odsouhlasení.      

Zdroj: Autorský článek, Hudební divadlo Karlín, Hospodářské noviny