Marek Lambora se pustil do šíleného genia. Jak se s ním vypořádal?
Vídeň pochmurných listopadových dnů roku 1823. Hudební skladatel Antonio Salieri, který se desítky let těšil slávě a obdivu nejvyšších společenských kruhů monarchie, zůstává na sklonku svého života zapomenutý a opuštěný. Sám se svým temným tajemstvím…
Nejen dramatický, ale právě i hudební potenciál díla byl impulsem k rozhlasovému zpracování. Zvukové a hudební řešení je v tomto případě nejen koncepčním prostředkem, ale klíčovým tématem inscenace a bohatě využívá Mozartovy hudby.
Přestože ve skutečnosti byl vztah obou skladatelů korektní či dokonce přátelský, drama Petera Shaffera a později především oscarový film Miloše Formana učinily z Mozarta a Salieriho symboly božského talentu a těžkopádné snaživosti, jejichž střet právě jedinečná hudba povyšuje z přízemní nevraživosti na boj o přízeň Nejvyššího. Nejen dramatický, ale právě i hudební potenciál díla byl impulsem k rozhlasovému zpracování. Inscenace vychází ze Shafferova textu v překladu Martina Hilského.
Hrají: Salieri Martin Finger, Mozart Marek Lambora, Konstance Eliška Zbanková, Venticello 1 Martin Písařík, Venticello 2 Václav Neužil, Josef II. Kamil Halbich, hrabe Rosenberg Aleš Procházka, baron Swieten Miroslav Táborský, hrabe Strack Hanuš Bor, majordomus Jan Hájek a další. Překlad Martin Hilský, režie Dimitrij Dudík.
Premiéru rozhlasové adaptace odvysílal Český rozhlas Dvojka a nyní vydavatelství Radioservis audioknihu Amadeus vydal na na CDmp3.
Nejčtenější články