
Textař a libretista Michael Prostějovský: Od rozhlasového Mikrofóra, přes Muzikál expres až k pořadu Desky, pásky, vzpomínky







Textaře a muzikálového libretistu Michaela Prostějovského (76) okouzlilo rozhlasové vysílání už v roce 1966, tedy v jeho osmnácti letech, kdy začal psát příspěvky do legendárního pořadu Mikrofórum. Od té doby je rozhlasu věrný.
35 let pak připravuje pro Český rozhlas pořad „Muzikál expres“. A letos, v pátek 21. 02., odvysílal Český rozhlas Hradec Králové krátce po 18 hod. první z deseti hodinových Prostějovského rozhlasových pořadů „Desky, pásky, vzpomínky“ (na webu Čro HK si ho lze poslechnout i zpětně).
Michael Prostějovský se v něm ohlíží za svým životem. Od dětství až po současnost. Uvádí v něm i písničky Karla Černocha, Evy Pilarové, Karla Gotta, Hany Zagorové, Heleny Vondráčkové, Václava Neckáře, Hany a Petra Ulrychových, Jiřího Korna a Rebels, Karla Zicha a Petra Muka a dalších, ke kterým napsal texty. V 60. 70. a 80. letech jich napsal 400.
Několik textů dodal Michael i Karlu Gottovi a říkává, že Gott ho vyškolil i pro svět muzikálů. Jak pro Gottovy kantilény, tak pro muzikálové árie byly totiž potřeba dlouhé samohlásky. Možná i proto nabídl Michael Karlovi z legrace text k písni „Štrbské pleso“.
Michael Prostějovský je navíc jedním z prvních, kdo po letech bez problémů vypráví i o obrovské popularitě, které se v někdejším socialistickém bloku, těšil americký zpěvák Dean Reed. A taky o tom, jak mu k ní vlastně pomohli Václav Neckář a jeho někdejší manažer Hanuš Bunzel.
Od poloviny 70 let až do roku 1983, kdy odešel do Západního Německa, působil Michael Prostějovský jako šéf dramaturgie a produkce v gramofonové firmě Supraphon. S humorem a s nadsázkou sobě vlastními ve svém rozhlasovém pořadu vypráví i o tom, jak složité a z dnešního pohledu úsměvné bylo tenkrát vycestovat na Západ a tam Supraphon zastupovat. A když už jsme zmínili Západní Německo, 18 let byl Prostějovský redaktorem české redakce rozhlasových stanic Deutschlandfunk a Deutsche Welle v Kolíně nad Rýnem a v Bonnu.
Michael Prostějovský je v současnosti už jedinou naší žijící textařskou legendou a rozhodně je naším nejplodnějším muzikálovým libretistou. Na svém kontě má 22 libret k našim a zahraničním muzikálům. Je autorem libret a písní k pěti muzikálům Andrewa Lloyda Webbera, ke třem muzikálům Sylvestera Levaye a pražského rodáka Michaela Kunzeho, který je nejúspěšnějším muzikálovým libretistou kontinentální Evropě. Prostějovský je i libretistou tuzemské verze muzikálu „Billy Elliot“ z autorské dílny Eltona Johna. Od počátku 90. let minulého století je Michael Prostějovský jedním z těch, kteří významně budují domácí muzikálovou scénu napříč republikou.
Zahraniční muzikálové skladatele a libretisty už nemusí Michael Prostějovský přesvědčovat o kvalitách své práce. Jsou šťastní a poctěni, když jejich muzikály přebásňuje do češtiny právě on. Za všechny jmenujme Franka Wildhorna, Tima Rice, Dona Blacka, Alaina Boublila, Richarda Wagnera rokenrolu Jima Steinmana nebo už zmíněné Sylvestera Levaye a Michaela Kunzeho.
Zdroj: Hudební dramaturg Jan Adam
Nejčtenější články