Proč zůstala světová hvězda Engelbert Humperdinck, která bude 2. září koncertovat v Lucerně, v Česku takřka neznámým pojmem?
Zdroj: Se svolením František Jirásek

Proč zůstala světová hvězda Engelbert Humperdinck, která bude 2. září koncertovat v Lucerně, v Česku takřka neznámým pojmem?

Vytvořeno dne 28.08.2024

Engelbert Humperdinck, britský zpěvák, který se proslavil v 60. a 70. letech hity jak Release Me, A Man Without Love a The Last Waltz,  zůstává pro mnoho lidí v České republice neznámou postavou. Přitom jeho romantické balady okouzlily posluchače po celém světě. Proč tomu tak bylo?

Odpověď nalezneme v politickém a kulturním kontextu tehdejšího Československa. V době největší slávy Engelberta Humperdincka bylo Československo součástí socialistického bloku, kde byly západní kulturní vlivy přísně kontrolovány a často cenzurovány. Západní hudba, včetně hitů Engelberta Humperdincka, byla považována za symbol západní dekadence a potenciální ohrožení socialistické ideologie. V očích tehdejšího režimu představovala západní kultura nebezpečí, které by mohlo ohrozit morální a ideologickou integritu socialistické společnosti. Přístup k této hudbě byl proto velmi omezený, a lidé se k ní mohli dostat hlavně přes zahraniční rozhlasové stanice nebo pašované nahrávky.

Zatímco Československo mělo přísnou kulturní kontrolu, situace v ostatních zemích socialistického bloku se lišila. V Polsku byla například kulturní scéna otevřenější, ačkoli ekonomické problémy často způsobovaly nedostatek základního zboží. Rumunsko a Bulharsko měly rovněž své specifické přístupy; v Bulharsku byla západní hudba do určité míry povolena, ale pečlivě sledována, zatímco v Rumunsku byly podmínky pod tvrdým režimem Ceaușesca velmi obtížné. Na druhou stranu Maďarsko mělo relativně liberální přístup, což umožnilo větší kulturní diverzitu a přístup k západní hudbě.  Bulharský Balkanton vydal ve II. polovině 70. let v nevábném obalu společnou LP desku Toma Jonese a Engelberta Humperdincka. K dostání byla i v Bulharském kulturním středisku v pražské ulici Na Příkopě a jejím prostřednictvím se s celoživotními konkurenty seznámili i tuzemští diskofilové. V roce 1980 pak vydal slovenský Opus LP desku s nahrávkami Engelberta Humperdincka z let 1970 – 1976.

Zajímavé ale je, že některé písně Engelberta Humperdincka se přeci jen dostaly k českému publiku, byť ve specifické podobě. Čeští interpreti občas přebírali jeho skladby a přezpívali je s českými texty. Například Lucie Bílá je známá svým přezpíváním hitu „Release Me,“ který v češtině nese název Trouba.” Ještě před Lucií tuto píseň bez většího úspěchu nazpíval Karel Hála (Smutný dům). Hálova verze z roku 1967 u nás nezdomácněla, o to se zasloužila až Lucie Bílá v roce 1998. Další umělci, kteří se inspirovali Humperdinckovou hudbou, byli třeba Waldemar Matuška, který zpíval Hamperdinckovu píseň  A Man Without Love, jako Má voda živá. Milan Chladil zase zpíval pod názvem Co máš, to máš hit Dommage, Dommage. Milan Drobný u nás proslavil Engelbertovy písně Ztrácím svou lásku (There´s Go My Everything) a Nebudu už říkat přísloví (Everybody Knows). Zbyšek Pantůček nazpíval Poslední Waltz (Last Waltz), Karel Hála - Tady na zemi (Live And Just Let Live) a Milan Chladil měl v repertoáru hit Vítr,  déšť a já (Winter World Of Love). Humperdinckovy melodie u nás proslavil i Karel Gott. Bezesporu znáte písně Požehnej, Bože můj (There´s A Kind Of Hush) a Zavřu teď krám s básněmi (Les Bicyclettes de Belsize). Ostatně Karel Gott, byl často srovnáván s Humperdinckem pro svůj podobný styl a baladický repertoár. Celkem se v českém „éteru” objevovala asi dvacítka více či méně zdařilý předělávat hitů Engelberta Humperdincka.

Tito umělci přinesli Humperdinckovu hudbu do povědomí českého publika, často s upravenými texty, které odpovídaly domácímu vkusu a kulturním podmínkám. Přestože originály zůstaly často nepřístupné kvůli politickým bariém, tato přizpůsobení pomohla udržet alespoň některé z jeho melodií v české hudební kultuře.

I po pádu železné opony, kdy se západní kultura začala volněji šířit do bývalého východního bloku, Engelbert Humperdinck zůstal pro české publikum relativně neznámým jménem. Jeho největší popularita totiž už odezněla a nové generace se začaly orientovat na aktuálnější hudební trendy.

Tento historický a kulturní kontext tedy vysvětluje, proč jméno Engelberta Humperdincka v Československu nezanechalo výraznou stopu, ačkoli jeho hudba ovlivnila miliony posluchačů po celém světě. Humperdinck prodal celosvětově 150 miliónů desek. Před deseti lety Humperdinck vydal 2 CD duetů Calling Engelbert, na kterém si s ním zazpívaly velké hvězdy světové populární hudby. Za všechny jmenujme Eltona Johna, Cliffa Richarda, Il Divo, Olivii Newton-John, Kennyho Rogerse, Dionne Warwick,

Pro Čechy je ale Humperdinckovo jméno těžko vyslovitelné a tudíž i těžko zapamatovatelné. Navíc u nás poprvé koncertoval až v roce 2022. To Tom Jones u nás poprvé koncertoval v roce 2001 a pravidelně se k nám vrací.

Nicméně, pro všechny milovníky klasických romantických balad je tu skvělá příležitost zažít jeho vystoupení naživo. Engelbert Humperdinck zavítá do Prahy a 2. září vystoupí v Lucerně. Nenechte si ujít tento jedinečný koncert, kde si můžete vychutnat nezapomenutelné melodie v podání legendárního zpěváka!

Vstupenky na pražský koncert Engelberta Humperdincka v Lucerně na https://www.ticketportal.cz/event/ENGELBERT-HUMPERDINCK-THE-LAST-WALTZ-FAREWELL-TOUR.

Zdroj: Hudební dramaturg Jan Adam